3. díl série Ženy v Bibli

Královna ESTER, purimská židovská hvězda

Hrdinka, inspirující svou vírou, odvahou, inteligencí a loajalitou ke své rodině a židovskému lidu.“

Podle biblického vyprávění se narodila s hebrejským jménem Hadasa, což znamená „Myrta“. Její známější jméno Ester pochází ze staroperského ستاره, sitare, „Hvězda“. Na první pohled možná nenápadná, přesto krásná a vzácnými mastmi promazaná, Ester postupně objevila samu sebe a své kořeny. Našla svou jedinečnou „slanost“ a zachránila nejen svůj lid. V jejím růstu sehrála zásadní, i když skrytá role jejího nebeského Otce, Boha. Tento příběh nám připomíná, že každý může najít svou sílu a smysl.

V dětství přišla o oba rodiče, a po jejich smrti ji do péče vzal její starší bratranec Mordokaj. Společně byli potomky Židů, kteří byli odvlečeni do babylonského zajetí. Ester vyrostla v krásnou ženu a žila s Mordokajem, jemuž byla ve všem poslušná. Později se stala manželkou perského krále Achašveróše (ztotožňován s Xerxem I.) a díky své odvaze zabránila genocidě svého lidu – což dodnes připomíná svátek Purim.

Čtyři roviny změny

Biblické příběhy nám zachycují posuny mnoha různých postav. A proměna Ester je jednou z největších. Z pasivní dívky se stala silnou, aktivní ženou, která našla svou vnitřní „slanost“ a užitečnost nejen pro svůj národ, ale i pro králův dvůr. Její růst vidíme na čtyřech rovinách:

  • Z pasivní postavy se stává aktivní aktérka událostí, která iniciuje děj.

  • Z ženy, která se nechává formovat, se stává ta, která formuje a ovlivňuje svět kolem sebe. Podobně jako Ježíš, který byl formován třicet let, aby se stal vzorem poctivého Žida své doby.

  • Z podřízené se mění na ženu, která komunikuje napřímo a vstupuje do rovného postavení. Z podřízenosti do rovnocennosti.

  • Z perské královny se stává hrdá Židovka. Je součástí společnosti, a přesto je jiná, má jinou příchuť, je slaná.

Esterin růst je nejen osobní, ale i společenský – od pasivity k aktivitě, od tvárnosti k ovlivňování, od podřízenosti k rovnosti, od perské identity k hrdé židovské.

Překvapilo mě, že se kdysi dávno vedly spory, zda má kniha Ester patřit do kánonu Starého zákona. Vypráví vůbec o Hospodinu, když ho ani jedinkrát nezmiňuje? Dnes už se zařazení tohoto opulentního orientálního příběhu do Bible nezpochybňuje. Je totiž napínavým svědectvím o Boží prozřetelnosti a také o osobní zodpovědnosti každého věřícího, který se nebojí vyjít daleko za vlastní komfortní zónu a pro správnou věc riskovat všechny své jistoty. Ukazuje, jak důležité je prožívat své civilní životy, své tady & teď s otevřenýma očima a citlivým srdcem. V příběhu Ester jsme v samém srdci světové říše, vše je tady nekonečné, nedozírné, veliké, nebeské.

Příběh královny Ester nám přináší cenné ponaučení a inspiraci, zejména v našich náročných časech války a antisemitismu.

Na Vánoce Popelku, na Purim Ester

Král si Ester zamiloval nade všechny ženy; získala jeho přízeň a náklonnost nade všechny panny. Na hlavu jí vložil královskou korunu a ustanovil ji královnou místo Vašti.“
Ester 2:17

Jdi, shromáždi všechny Judejce nacházející se v Šúšanu a postěte se za mne. Nebudete jíst ani pít tři dny, v noci ani ve dne. Také já a mé dívky se budeme takto postit. S tím půjdu ke králi, ačkoliv to neodpovídá nařízení, a jestliže zahynu, zahynu.“

Ester 4:15-16


Autorka textu: Eliška Sobotková